torsdag 22. september 2016

Bok 36: Storesøster

«
Storesøster» er en Staalesen-krim som fører oss tett på Varg Veum selv.

Den knapt tjue år gamle Emma dro til Bergen for å utdanne seg til sykepleier, men etter noen måneder tok hun farvel med dem hun delte leilighet med, uteble fra studiene og sluttet å svare på telefon eller sms-er. Politiet anser det ikke som en forsvinningssak verd å etterforske. Emmas gudmor, Norma, er bekymret, og reiser fra Haugesund for å be VargVeum om hjelp. Hun har også en annen grunn for å oppsøke ham: Norma Johanne Bakkevik er Veums eldre halvsøster. Hun ble bortadoptert som spedbarn, og de to har aldri møtt hverandre før.

For Varg Veum blir jakten på å finne ut hva som har skjedd med Emma også en reise tilbake i tid. Etterforskningen avdekker halvt fortrengte ugjerninger og oppmagasinert hat, og førerVeum på sporet av et fellesskap som utfolder sin livsfarlige virksomhet i internettets dunkle anonymitet. Møtet med storesøsteren skal også komme til å vise Veum ukjente sider av hans egen forhistorie.


Ja, kva skal ein seie? Eg har lytta til lydboka som rein underhaldning..  Lasse Lindtner les brilliant.  Eg har stor sans for Staalesen sine menneske- og miljøskildringar. Elles må eg innrømme at sjølve mordgåta fenga meg ikkje så veldig ...

1 kommentar:

  1. Eg må innrømme at eg har gløymt heile historia allereie. Når eg "les" Stålesen er det mest på grunn av Lasse Lindtner. Elles likar eg miljøskildringane.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...